Column

Column: Wie mooi wil zijn…

beauty-1448011

Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, zegt mijn moeder altijd. Toen ik klein was, gaf ik altijd antwoord ‘prinses’ op de vraag wat ik later wou worden. Het ietswat klein voor haar leeftijd, dunne meisje dat ik was droomde stiekem van de schoonheid van Yasmin uit Aladdin. Het lichaam van Barbie en het onbereikbare van Miss Verkiezingen. Nu ben ik volwassen en is dit mijn ‘later.’

Ik ben afgestudeerd, in het bloei van mijn leven en niet ontevreden over mijn uiterlijk. Natuurlijk zou ik willen dat mijn benen wat langer waren, ik mijn neus zo kon veranderen tot dat perfecte Ariana Grande neus. En ik wacht nog tot de dag dat de vet van mijn buik op een magische wijze verdwijnt. Maar ik ben een tijdje geleden gestopt met klagen over mijn imperfecties. Het is zinloos en iedereen (tenzij je Doutzen Kroes heet) heeft zijn imperfecties. En weet je wat? De imperfecties maken jou juist wie jij bent. Ik heb ze in ieder geval omarmt.

Als puber kon ik mij enorm druk maken om mijn straie bij mijn heupen. Of om dat ene kilo die ik weer was aangekomen. Nu denk ik; f*ck it, dit ben ik. Elk rimpel, straie, litteken en vlekken vertelt een verhaal. Het zijn mijn sporen dat ik geleefd heb. Toch probeer ik zo verzorgd mogelijk uitzien. Hiermee ga ik toch de richting op; redden wat er te redden valt.

Fashion Girl Portrait

Mijn haren goed borstelen, ongewenst haar laten waxen, zo fashionable eruit proberen te zien. Gezond proberen te eten, lush producten gebruiken voor mijn huid en haren. Dat ene dagcrème voor een gezonde glow gebruiken, crèmespoeling voor een wow haar effect, lipgloss voor een volle lippen effect en natuurlijk de juiste bh (lees: push-up bh). Daarom wil ik eigenlijk het gezegde veranderen in: wie mooi wil zijn, moet zijn portemonnee leegkiepen. Want wow wat geven wij veel geld uit aan ons uiterlijk.

Misschien is het juist goed om ons uiterlijk zo irrelevant mogelijk te maken. Hoeveel mooie mensen ken je die eigenlijk een persoonlijkheid van een zure pruim hebben? En hoeveel mensen die juist gepassioneerd over iets zijn, leuke verhalen vertellen, humor en lief zijn. Dat zijn de mensen die een gouden hart hebben. Ik moet er niet aan denken om later (ja als in oude vrouw) een levend botox experiment te zijn, die naar oud make-up ruikt. En alleen maar met een sjaal naar buiten durft te gaan, zodat je mijn rimpels niet ziet.

Daarom een nieuwe gezegde vanaf nu: wie mooi wil zijn, zal uiteindelijk pijn lijden als mooi zijn het enige doel is. Misschien een gezegde die ik mijn moeder voortaan ook moet laten horen.

beautiful_woman-1572332

Wat vind jij van het gezegde wie mooi wil zijn, moet pijn lijden? En ben jij veel met je uiterlijk bezig?

 

One thought on “Column: Wie mooi wil zijn…

  1. Wat is mooi is de vraag. Wie mooi wil zijn moet zeker pijn lijden in Colombia, daar waar schoonheid belangrijker is dan carrière. Maar ik als nuchtere Hollandse doe daar niet aan mee. Schoonheidsidealen verschillen enorm per cultuur en ook per persoon. Ik gebruik geen make-up (te duur en te veel moeite: hoezo lui?) en laat ook geen pijnlijke schoonheidsbehandelingen doen. Oké toegegeven: mijn benen epileren dat doe ik wel. Maar of dat nu echt pijn doet? Nee, echt met schoonheid ben ik niet bezig dus, wil er gewoon leuk en verzorgd uitziet, dat wel natuurlijk. Maar inderdaad wat je zegt: weet je wel hoeveel het kost om er uit te zien als Doutzen Kroes? Beter een leuk reisje maken 😉

Geef een reactie

