Column

Column: Vakantiegangers be like

photodune-2689893-traveller-woman-m-1170x766

Vakantie en ik, dat gaat nooit samen. Of laat ik zeggen mijn familie, ik en vakanties. Ze gaan nooit samen. Zo denkt mijn vader altijd dat hij een paar extra kilo’s mee kan smokkelen. Mijn moeder die denkt dat andere landen geen hagelslag, (pinda)kaas, stroopwafel en drop verkopen (en altijd moeten wij van afblijven, het is bestemd voor de familie!).

Mijn broertje die chagrijnig is alleen om het feit voor wat er staat te gebeuren. En ik? Ik denk dat we voor een half jaar gaan vertrekken. Mijn hele kledingkast probeer ik namelijk in mijn koffer te stoppen. Vaak zonder succes helaas. Dan schakel ik de hulplijn van mijn chagrijnige broertje die het gebeuren al van kilometers ziet gebeuren. En zo zie je mij op mijn koffer zitten, terwijl mijn broertje het dicht probeert te krijgen. Mokkend, chagrijnig en ruziënd.

En altijd, echt altijd gaat mijn handbagage wel drie keer open en dicht. Voor de ‘verboden voorwerpen/middelen’ (lees: staafmixer, eten en drinken) die mijn moeder verplicht in mijn handbagage stopt. Ik wacht er altijd op wanneer mijn moeder met zo een verboden voorwerp tevoorschijn komt. En dat is altijd op het meest onverwachts moment. Kwaad probeert mijn broertje dan mijn handbagage weer dicht te krijgen. Hij zweert telkens erbij dat ie nooit meer met ons op vakantie gaat. Wat weer een leugen is, want elk jaar gaat ie mee.

travel-light

Onderweg naar Schiphol komt mijn moeder met haar briljante plan, een afleidingsmanoeuvre om langs de douane te komen met al dat extra gewicht. Wie moet met de baliemedewerker praten om hem/haar af te leiden van het werk? Ik natuurlijk! Het gaat voornamelijk om dat diegene het echte gewicht niet ziet. Ik ben de afleidingspersoon (‘gebruik je charmes Kaoutar’)

Iedereen heeft een taak gekregen. Mijn broertje blijft dan achter met een paar zakken, om na het wegen in ons handbagage alsnog in te proppen. Meanwhile, blijft mijn vader op 20 km afstand verderop om niet deel te nemen aan deze illegale taferelen. Terwijl hij eigenlijk ook in het complot zit. Als uiteindelijk ons afleidingsmanoeuvre is gelukt, dan is mijn moeder zo trots!

Ook al breng ik mezelf altijd in gevaar door het meenemen van verboden voorwerpen. Daar doet mijn moeder nonchalant over. Ach ja, ik ben allang al blij dat ik weg ben uit dit kikkerlandje. En dan kom ik altijd na een paar weken gillend naar huis. Kortom de voorbereiding is al geen vakantie meer, maar een stressende periode.

Hoe gaat jouw voorbereiding op vakantie? En hoe reageert jouw familie op vakanties?

6 thoughts on “Column: Vakantiegangers be like

  1. Hahah..herkenbaar ..met het gezin op vakantie. Ik ga al een tijdje niet meer met de familie mee. Sterker nog, mijn moeder haat op vakantie, dus die gaat sinds ik de deur uit ben niet meer. Mijn vader is een wel een grote liefhebber, dus die hebben we twee jaar achter elkaar meegenomen. Bij het inpakken ben ik niet aanwezig geweest…gelukkig..want dat is een stress kip…pfff. Ik nam mij drie jaar geleden voor om niet al te veel kleding, schoenen en make-up zooi meer mee te nemen, dus dat doe ik ook niet meer! Moeiijk..ja de eerste keer wel. Nu vind ik het heerlijk, en vraag ik me af waarom ik het niet altijd zo heb gedaan. Wel kijk ik honderd keer voor vertrek en zelfs nog tijdens, of ik mijn paspoort etc wel in mijn tas heb. Natuurlijk..en na 5 keer helemaal..maar HET MOET! Bart, mijn man is de makkelijkste vakantieganger ooit. Nooit gestresst! Pakt 5 minuten voor vertrek in en maakt zich nergens druk om. Heerlijk lijkt mij dat!

    • Hahaha wat grappig! En goed van je dat je niet veel kleding etc meeneemt 🙂 Herkenbaar met de paspoort checken en jouw man is sowieso een heerlijk persoon (letterlijk & figuurlijk haha)

  2. hahaha hilarisch artikel! Ik vond het heel leuk om te lezen 🙂
    Wij gingen nooit met het vliegtuig op vakantie, maar met de auto en dan wist je ook dat er sowieso 3 keer op de rit ruzie zou komen tussen mijn ouders, omdat mijn vader vond dat mijn moeder geen kaart kon lezen en, omdat mijn moeder vond dat mijn vader niet zo moest zeuren. Heeeeerlijk….en dan heb ik het nog niet eens gehad over de tent opzetten :p

Geef een reactie

