Blog/Tips

Tips: Social media, bloggen en advertorials

Social media communication concept

Social media en bloggen speelt tegenwoordig een grote rol in ons dagelijks leven. Maar sinds kort bestaat er voor blogs nu ook allerlei regels waaraan wij ons moeten houden. Stichting Reclame Code zet de regels netjes op een rijtje. Alleen wat staat er nou precies? En met welke regels is het nodig om rekening mee te houden? Lees dat hier!

Reclame maken op je blog voor een bepaald product of dienst, dat mag natuurlijk altijd. Maar zeg eerlijk; hoe vaak is het nou duidelijk dat diegene nou reclame maakt? En dat diegene voor betaald of gesponsord wordt? Of is het nou echt een product/dienst waarover de blogger echt en oprecht enthousiast is? En niet omdat diegene geld ervoor ontvangt? Twijfels, twijfels!

Natuurlijk speelt eerlijkheid, transparantie en (opr)echt zijn een grote rol. Maak daarom altijd duidelijk wanneer je voor een artikel wordt betaald. Uiteindelijk gaat het om jouw reputatie, eerlijkheid en oprechtheid. Die ruïneer je allemaal door oneerlijk te zijn. En het levert natuurlijk meer voordelen als jij eerlijk bent, zoals geloofwaardigheid van je blog.

Nou met dit alles heeft Stichting Reclame Code heel wat regels aan verbonden en rekening mee gehouden. Maar wat staat er nou precies in de reclamecode? De twee belangrijkste punten leg ik hieronder uit.

Online life concept. Business Woman looking upwards while workin

Geef aan als je reclame maakt
Bij sponsoring, advertorial, betaald worden, een product gekregen of een samenwerking; geef dat altijd aan. Vermeldt het zowel op je blog (tags, aan het begin of op het einde van het artikel, maak anders een disclaimer), maar ook op social media. Daar zet je een leuke statusbericht zoals je altijd bent gewend. Vervolgens maak je gebruik van hastags zoals #spon (gesponsord) of ander hieronder genoemde hastags.

● #spon (gesponsord)
● #paid (betaald)
● #sample (sample)
● #adv (advertentie)
● #prom (promoted)

Verder geeft de Reclamecode aan, dat je ontvangen producten of gesponsorde reizen altijd vermeld. Zeg desnoods specifiek dat je niet hebt betaald, dan begrijpt de lezer heus wel wat je bedoeld.

Social-Media-Advertising

Misleiding
Wat dus erg belangrijk is; maak geen misbruik van je blog. Ga je lezers niet misleiden door mooie verhaaltjes te verkopen. Nee, dat is echt not done. Verberg ook niet dat je artikel eigenlijk een advertorial is. Zoals inmiddels duidelijk is, geef je duidelijk aan dat je artikel eigenlijk een advertorial is. Dit doe je op een manier dat het voor de lezer duidelijk is. Dus geef het niet aan met vage symbooltjes of icoontjes, maar het beste is om het aan te geven op een manier dat elke lezer de woord ‘advertorial’ of ‘gesponsorde artikel’ ziet staan.

Ga ook niet in opdracht of dat je denkt dat het moet de hele tijd positief zijn. Ook al krijg je iets gratis. Denk aan je lezers. Hou je aan de regels. Gebruik dus ook social media op een transparante manier. Wat zowel voor jou als voor jouw lezers makkelijk en eerlijk uitkomt.

Kort gezegd allemaal; wees eerlijk en oprecht naar jouw lezers toe. Volgende keer tips over beeld- en mediarechten. Dan staat foto’s en beeldrecht centraal. Met name ook hoe je omgaat met foto’s en het aangeven van jouw bronnen.

Of eerlijk zijn gesproken? Wat vind jij van dit soort artikels, yay of naj?

Advertenties

6 thoughts on “Tips: Social media, bloggen en advertorials

  1. Goed dat er een code voor is! Ik merk dat veel bloggers toch niet zo goed weten hoe ze sponsoring moeten benaderen. Ook de bekende bloggers soms niet. Hopelijk zorgt deze code voor duidelijkheid bij de bloggers en de lezers!

      • Maar dat is lastig aangezien iedereen blogger kan worden en registratie niet verplicht is. Het enige dat ik kan bedenken is dat scholen hier ook aandacht aan moeten besteden in het kader van mediabewustzijn en acceptabel gedrag online.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s