Blog

Tips: Hoe krijg je meer volgers

tumblr_limp4r3Ba71qdf98bo1_500

Bloggen is voor mij een hobby. Ik hou van schrijven, ideeën bedenken, inspiratie geven en nieuws op mijn blog zetten. Het is altijd leuk als volgers het lezen en daardoor geïnspireerd raken. Maar ook is het leuk wanneer je feedback terugleest van je volgers. Kortom, lezers en volgers hebben is altijd leuk! Alleen hoe zorg je ervoor dat je nieuwe lezers krijgt en hun jouw blog laten volgen? En hoe zorg je ervoor dat ze naar je blog terugkomen? Ik geef jou vijf tips hoe je dat kan doen? Ben je benieuwd hoe? Lees dan verder!

images

1. Maak je lay-out aantrekkelijk en herkenbaar
Wanneer lezers naar je blog komen, is de lay-out het eerste wat ze zien. Zorg daarom ervoor dat je lay-out aantrekkelijk uitziet. Kies voor een opvallende en unieke header. Met de header kan je laten zien wie jij bent en laat het herkenbaar zijn. Dat is namelijk handig voor de volgende keer als ik op je blog terecht kom. Zo blijf je ook in de gedachte van de lezers en creëer je een ‘o ja’ moment. Zorg vervolgens voor een foto van jezelf of een plaatje van je onderwerp in je sidebar. Dat maakt je blog persoonlijker.

original

2. Reageer op artikels/comments/feedback en ga interactie aan
De manier om mensen naar jouw blog te lokken is door te reageren op hun blog. Reageer ook puur alleen wanneer je het artikel hebt gelezen. Als blogger merk je namelijk meteen uit reacties of diegene het artikel wel echt heeft gelezen.

Vervolgens is het leuk om weer bij jouw lezers/volgers een comment achter te laten op hun blog. Juist diegene die op je blog reageren, en dus moeite voor je doen, is het een tip om hun blog ook te bezoeken. Beloon ze voor de moeite die ze doen om jouw blog te bezoeken. Je ‘ziet’ dan ook wie diegene is.

Reageer tevens op de reacties op je blog, om interactie met je lezers aan te gaan. Hoe leuk is het om op je lezers te reageren, die de moeite doen om jouw blog te bezoeken? Volg ze op Twitter, Instagram en Facebook om dichtbij je lezers te blijven.

1034037-8-1295354022177_large3. Bezoek de blogs van lezers/bloggers die een reactie achterlaten
Het is al eerder verteld, maar bezoek de blogs van jouw lezers. Doordat ze ook eens een reactie achterlaten, krijg je het gevoel dat er echt iemand achter de blog zit. Het maakt het persoonlijker en er ontstaat een band met je lezer. Je toont aan dat je diegene waardeert. Ik neem altijd, maar dan altijd een bezoekje op de blog van mijn lezers. Ook al loop ik soms wat achter met reageren en reageer ik niet op elk artikel, ik laat zien dat ik ook nieuwsgierig ben naar mijn lezers.

large

4. Maak je volg-button zichtbaar
Zet je Bloglovin’ volg-buttons in de sidebar. Zo is het bij de homepage altijd te vinden. Maar ook als je lezers naar andere artikels gaan, is de volg-button ook te zien. Wat ook goed is om te doen, is een volg-button onderaan je artikel te plaatsen. Zo kunnen lezers gelijk doorklikken naar jouw Bloglovin, of social media zoals Instagram of Twitter.

061

5. Wees jezelf en uniek
Tot slot een tip die zowel logisch als moeilijk is om toe te passen; wees jezelf en vooral uniek. Het is goed om inspiratie op te doen, maar probeer je blog eigen te maken. Dat pas je toe aan de hand van je onderwerpen, schrijfstijl, foto’s en lay-out. Zelf probeer ik uniek te zijn, door vooral met onderwerpen te komen die bijna niemand heeft. Mijn bizarre beauty en single life columns zijn de onderwerpen die ik vooral terug laat komen. Zo probeer ik mij uit alle blogs te onderscheiden.Met je schrijfstijl en lay-out vooral kan je jezelf tonen wie je bent en waar je voor staat. Sarah bijvoorbeeld probeert weer met veel nieuwe beautyreviews te komen. Probeer dus vooral over onderwerpen te schrijven, die niet geschreven zijn. Probeer nieuwe dingen te bespreken. Het gaat vooral over inspireren en informeren.

87a00aaedd2c0a396c18f3f40539935c

Zo dit waren al mijn ‘meer volgers’ tips! Heb jij een blogtip om meer volgers te krijgen?

10 thoughts on “Tips: Hoe krijg je meer volgers

  1. Leuke tips! Reacties achterlaten helpt inderdaad, maar ik heb er zelf zo’n hekel aan als mensen een comment achterlaten waaruit duidelijk blijkt dat ze het artikel niet hebben gelezen. Dan kraak ik een product af en dan staat er “klinkt goed xx”, vaak nog met een extra link naar de eigen blog. Pff, dan gaat het geeneens meer om het bloggen vind ik.

    • Zeer herkenbaar! Alhoewel ik denk dat jij hier meer last van hebt dan ik (met je mega groot aantal volgers haha :D) dat is eigenlijk de grootste belediging voor jou als blogger zijnde als ze commenten en niet eens het hebben gelezen! (vind ik)

  2. Pingback: Tips: Bloggen #1 | Kaoutar Schrijft

  3. Pingback: Blog: Liebster Award #2 | Just Kaoutar

  4. Thanks voor deze tips! Nog maar een weekje bezig met de mijne, ik houd jouw raad dan ook in gedachten! 😉
    Wel een vraagje ivm die Bloglovin: ik krijg die button maar niet op mijn blog en als ik iets post komt het ook niet automatisch op Bloglovin… Weet er iemand hier raad mee? Alvast bedankt!
    Anneke

    • Wat leuk dat je een week bezig bent 🙂 Voordat je het weet doe je dit al jaren haha 😀 Wat vervelend dat ie het niet doet, daar had ik namelijk ook eerst last van. Ik zal het proberen uit te leggen. Bij WordPress ga je naar WP Admin > Weergave > Widgets > Tekst > link bij Bloglovin die je hebt gekregen, voeg je toe > Opslaan. Nu doet ie het als het goed is het wel

Geef een reactie

