Column

Column: 10 vragen

Zoals velen misschien van jullie weten, ben ik in de twintig jaar. Hoeveel jaar ik precies ben, zal ik jullie besparen. Maar laatst kwam ik op een van mijn favoriete websites nsmbl.nl deze column tegen. Gek genoeg (of eigenlijk schokkend genoeg) zijn bijna al deze vragen mij ooit gesteld. Nu hoop ik dat jullie deze column net zo vermakelijk als grappig vinden. Mag ik ook erbij vertellen dat ik prikkelbaar werd en een opkomende woede voelde na dit alles gelezen te hebben? Veel leesplezier en geniet van de leuke GIF’s

Je mid twintiger jaren zijn al moeilijk genoeg. Grote kans dat je (bijna) bent afgestudeerd en nog geen idee hebt wat je met je leven wilt doen. Het woord recessie heb je nu al duizenden keren gehoord en je blijft jezelf maar vergelijken met dat ene succesvolle meisje uit je (ex)klas. Of die vervelende semi-succesvolle mensen die aan het reizen zijn en zichzelf hebben gevonden in een Boeddhistische tempel en dit dagelijks delen op Facebook. Dat mensen om je heen je continu bombarderen met vragen helpt ook niet mee. Om het leven iets makkelijker voor je te maken, hierbij een lijst met vragen die liever niet gesteld kunnen worden aan iemand in de ‘bloei’ van zijn of haar leven. Met een lichte knipoog, soms zijn we nou eenmaal iets meer prikkelbaar dan op een andere dag.

mid-twintig-crisis-nsmbl

1. “Heb je al een baan gevonden?” Gaan we nu echt net doen alsof de wereld een grote broeiplek is voor creativiteit en jij je kansen kunt grijpen wanneer je dat wilt? Heb je zelf een baan? Je bent je heus wel bewust van je onwenselijke sociale carrièrestatus op dit moment.

mid-twintig-crisis-nsmbl1

2. “En, wanneer ben je van plan om uit huis te gaan?” Hahaha. Hmm. Hsfasfhasfhjfa. Dus.

mid-twintig-crisis-nsmbl2

3. “Ik weet nog heel goed hoe mijn twintigerjaren waren, ik kan je wel advies geven als je wilt?” Je hebt waarschijnlijk geen lijst met adviezen nodig om te weten hoe inadequaat je dingen hebt aangepakt en hoe je niet alle kansen hebt gegrepen die je kant opkwamen. Ook heb je deze lijst met adviezen niet nodig om je wel normaal te voelen. Toch bedankt.

mid-twintig-crisis-nsmbl3

4. “En heb je al een relatie?” De enige respons die hier werkt is iemand een high five geven. Met een stoel. Across the face.

mid-twintig-crisis-nsmbl4

5. “Je hebt niks te klagen, het leven was zoveel moeilijker toen ik 20 was. Besef je je dat?” De persoon die je dit vraagt leefde vast en zeker in een tijdperk waar de recessie miljarden bereikte, hij/zij een studieschuld had van tonnen en geen enkel bedrijf zat te wachten op iemand die net van de universiteit af kwam en een baan zocht. Je snapt wat ze bedoelen, maar laten we niet net doen alsof het leven in 2014 financieel gezien een groot dolletje is.

mid-twintig-crisis-nsmbl6

6. “En, weet je al of je kinderen wilt?” Ehm.. Ik.. ehm… ja.. nee..ugh. Laat me met rust.

mid-twintig-crisis-nsmbl7

7. “Misschien doe je niet genoeg je best om gelukkig te zijn?Excuse you? Je stuurt iedere dag sollicitaties uit. Je werkt waarschijnlijk al ergens waar je veel te gekwalificeerd voor bent en men betaalt je veel minder dan zou moeten. Je woont bij je ouders om je studieschulden af te kunnen betalen. Het spijt je zeer dat je in de tussentijd niet genoeg je best doet om elke dag kumbaya te zingen en gelukkig te zijn.

mid-twintig-crisis-nsmbl8

8. “Maak je niet druk. Alles komt vanzelf weer goed, toch?” Ja, laten we ons vooral niet druk maken om je financiële staat, de economische staat van het land waar je woont, de status van je bankrekening en het feit dat je geen idee hebt wat je volgende carrièrestap zal zijn.

mid-twintig-crisis-nsmbl9

9. “Ken je die en die? Zij zijn net zo oud als jij bent en ze doen het zo goed! ” Oh ja? Leuk voor die mensen. Respecteer de hustle, niet iedereen heeft het makkelijk.

mid-twintig-crisis-nsmbl10

10. “Heb je vandaag al gesport? Daarna voel je je zoveel beter.” Zie je eruit alsof je een gym membership kunt betalen? Nee. Dus hou dit soort opmerkingen ook gewoon voor je. Dank.

Bron: NSMBL.nl

4 thoughts on “Column: 10 vragen

  1. Hahah geweldig! Ik ben zo blij dat ik na jarenlang single te zijn geweest niet meer bij elk familiebezoek de vraag krijg of “ik nou eindelijk een leuke man ben tegengekomen en zo nee, hoe dat dan kan”. Alleen heb ik nu dit eeuwige gesprek:

    A = ander. I = ik.

    A: Waar woon je?
    I: In Bussum.
    A: ooh.. bij je ouders?
    I: Jep.
    A: wil je dan niet een keer op jezelf gaan wonen?
    I: Ik vind het gezellig thuis en het is financieel handiger. Na mijn studie ga ik het huis uit.
    A: Ga je dan met je vriend samenwonen?
    I: Ja! 😀
    A: Heb je dan niet de behoefte om eerst op jezelf te wonen?
    I: Nee, want als ik dat had had ik dat wel eerst gedaan>
    A: Hoe weet je dan dat je zelfstandig genoeg bent om op je zelf te wonen?
    I: Omdat ik van mezelf zelfstandig ben.
    A: Ja maar pas als je op jezelf woont weet je hoe het is om het huishouden en zo te doen.
    I: Dat doe ik thuis ook al, dus dat weet ik prima.
    A: Ja maar zo zal je nooit eens echt alleen thuis zijn en dat ervaren. Dat is zo moeilijk, zo eenzaam.
    I: Daarom heb ik daar ook geen behoefte aan.
    —- en zo gaat het altijd nog een kwartier door ——

    • Hahahahaha! Wow het is ook nooit goed he! Dan heb je een vriend, gaan ze vragen wanneer je gaat samenwonen. Vervolgens als je samenwoont, wanneer je gaat trouwen. Daarna als je getrouwd bent, wanneer je kinderen gaat krijgen. Als je een kind hebt, wanneer je tweede kind komt. Kortom mensen moeten altijd klagen en zijn nooit tevreden!

Geef een reactie

