Trend Online

Trend Online: Am I Pretty or Ugly

“Veel mensen noemen me lelijk, en ik denk dat ik lelijk en dik ben,” zegt een jong meisje in een video. “Maar al mijn vrienden die zijn meisjes altijd zeggen ‘je bent zo mooi’ … en ik heb zoiets van, ‘shut up, ik ben niet mooi…” Zo begint een jong meisje haar ‘Am I pretty or Ugly’ YouTube-filmpje.

Volgens mij heeft iedereen wel zo een filmpje gezien; Am I pretty or Ugly video. De video’s volgen allemaal dezelfde basisformule: pubermeisjes en soms jongens  die recht in de camera kijken. Ze hebben een intro waarbij ze uitleggen waarom ze denken dat ze lelijk zijn.  Het zijn vaak hartverscheurende redenen. Meestal hebben ze een vervormd beeld van zichzelf dat ze lelijk zijn.

Uiteindelijk vragen ze de onpartijdige YouTube-gebruikers om “de waarheid” over de vraag of ze mooi of lelijk zijn te vertellen. Vaak tonen ze foto’s van zichzelf of showen ze zich van alle kanten. De opmerkingen zijn vaak afwisselend. Van ‘Je hebt gelijk, je bent lelijk’ tot ‘Je bent mooi zoals je bent.’

images

Het ergste is dat zulke reacties de meisjes kunnen maken en breken. YouTubers maken misbruik van hun functie door zo een jong meisje te beschadigen. Een YouTube-zoekopdracht naar “Ugly or Pretty” brengt paginalange resultaten van dit soort video’s op. Schokkende resultaten dus.

Ik heb een aantal video’s bekeken, maar toch is deze mij bijgebleven. Een jong meisje van niet eens 12 jaar vraagt of ze mooi of lelijk is! Hoe hartverscheurend is dat? We leven blijkbaar in een maatschappij waar zelfs jonge meiden zich afvragen of ze mooi zijn…

Wat vind jij van deze trend?

5 thoughts on “Trend Online: Am I Pretty or Ugly

  1. Wow wat heb ik gemist. Hier had ik nog nooit van gehoord zelfs. Lijkt me wel erg, nou niet precies dom om te vragen aan YT mensen hun mening. Ik bedoel iedereen kan daar op reageren. En niet iedereens is even aardig.

  2. Ik heb nog nooit van deze filmpjes gehoord, maar het is echt schokkend! Toevallig volg ik nu het van Seksuologie en moest ik een boekje lezen die ging over het zelfbeeld en lichaamsbeeld van mensen (van baby tot oud) en met name adolescenten en kinderen hebben veel problemen met hun zelfbeeld. Dit heeft deels ook met de ontwikkeling en media te maken, maar dit gaat wel heel ver. Het boekje wat ik moest lezen is ‘Psychologie over het uiterlijk’ van Liesbeth Woertman. Heel interessant.

  3. Ja ik ken de filmpjes helaas ook al. Wat verschrikkelijk dat kinderen (!!) zich zoiets afvragen. Ik vind het echt ontzettend erg, maar zou niet weten wat je er nou precies aan kan doen… Hoop dat dit gedoe snel stopt!

  4. Ik heb de filmpjes wel eens zien staan, maar nooit gekeken. Maar wat erg dat zulke jonge kinderen zich hier mee bezig houden. Al vind ik Youtube al helemaal geen goed medium om zoiets op te vragen, aangezien de comments daar vaker negatief zijn dan positief en dat zal geen goed effect op hun toch al slechte zelfbeeld hebben. Zielig hoor.

Geef een reactie

