Column

Column: De Nieuwe Marokkanen

Alle Marokkanen zijn criminelen. Laatst hoorde ik iemand dat zeggen in de trein. Als Marokkaan zijnde doet het me veel pijn om dat te horen. Vooral omdat mijn broertje van deze stereotypering last heeft.

Zo heeft hij afgelopen week geprobeerd een oude vrouw te helpen met haar boodschappen. Ja, dat lees je goed geprobeerd, bijna wou ze hem laten helpen, totdat ze zag dat de jongeman verdacht veel op een Noord-Afrikaan leek. Zwart haar, bruine ogen, en niet te vergeten een bontkraag. Precies hetzelfde profiel waarop er bij Opsporing Verzocht telkens op gehamerd wordt. (Niet dat het de schuld is van de media, maar programma’s zoals Opsporing Verzocht spelen zeker een grote rol met de stereotypering.)

Ze realiseert zich dus dat de jongeman een Marokkaan is. Dus wat doet ze? Opeens heeft ze energie voor tien en loopt vliegensvlug weg.  Alsof hij net een bokswedstrijd heeft verloren loot hij met een gebogen hoofd weg. Jammer want als ze hem een kans had gegeven, dan had ze geweten  dat hij haar echt wou helpen.

Mijn broertje heeft een hart van goud en helpt graag andere mensen. Hij volgt een hbo opleiding, doet het goed op school, is nooit in aanraking geweest met justitie. En toch krijgt hij geen kans. Een kans om zichzelf te bewijzen…

Het probleem is dat de meeste Marokkanen in Nederland zich wel gedragen, maar een klein deel verpest het gewoon voor de rest. Dat zijn de kut-Marokkanen. En toch, alsof niemand het geleerd heeft beginnen er langzaamaan de nieuwe Marokkanen te in de media te verschijnen; de Polen.

Volgens de berichtgeving zijn Polen dronkenlappen, drinken ze tijdens werktijden en zorgen ze voor overlast. Weer is het dat een kleine groep de problemen veroorzaken maar de hele groep een slechte naam krijgt. De regering is zelfs van plan om in het verkeer extra alcoholcontroles onder Polen te gaan houden. Zie hier het bewijs voor de Nieuwe Marokkanen die weer over één kam worden geschoren. Alsof alle Polen dronken achter het stuur rijden! Zo zie je maar weer dat Nederland niets van het verleden heeft geleerd. Ik wens de nieuwe Marokkanen veel succes met het verbreken van de stereotypering, want de echte Marokkanen is het nog steeds niet gelukt om die te doorbreken…

10 thoughts on “Column: De Nieuwe Marokkanen

  1. Mooi geschreven! Ik volg toevallig dit blok een vak dat heet jeugdcriminaliteit en ook wordt er aandacht besteed aan deze stigmatisering. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen zo bevooroordeeld zijn. De media speelt een rol hierbij en ook de politie richt zich meer op buitenlanders waardoor het lijkt alsof er meer Marokkanen delicten plegen. In mijn dorp/stad lijkt de politie ook wat discriminerend aangezien mijn Thaise vriend ook vaak zomaar wordt aangehouden door politie en wilt weten wat er in zijn tas(sen) zit, terwijl hij gewoon boodschappen heeft gedaan of net klaar is met sporten. Ik hoop dat meer mensen bewust worden van hun vooroordelen en voortaan meer objectief kijken naar buitenlanders.

    • Dankje! Leuke studie volg je 🙂 Kan je misschien meer over je studie vertellen @jouw blog? Jammer dat je Thaise vriend ook last heeft van discriminatie en vooroordelen. Ik hoop het ook dat mensen hier meer bewust van raken.

      • Het is zeker een leuke studie! Ik ben van plan wel wat meer psychologische en criminologische dingen te schijven op mijn blog. Waarschijnlijk begin ik hier aan na mijn tentamens (na 7 nov.) wanneer ik meer tijd heb ervoor.

Geef een reactie

